Педагогічне кредо

"Якщо хочеш бути красивим, працюй до самозабуття, працюй так, щоб ти відчував себе творцем, майстром, господарем в улюбленому ділі. Працюй так, щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям – щастям творчості".

В. Сухомлинський

Учневі на допомогу

Пам'ятка

 Як писати твір

 1. 3 кількох запропонованих тем обирай не найлегшу, а ту, яка тебе цікавить і хвилює. 
 2. Добре обдумай тему, визнач, який обсяг матеріалу вона охоплює. 
 3. Визнач основну думку майбутнього твору, намагайся зберегти її під час роботи над твором.
 4. Склади план, чітко та стисло сформулюй думку кожного пункту. Не забувай, що назва основної частини в складному плані - це теза, яку потрібно довести. 
 5. Підбери епіграф, який висловлює основну думку твору. 
 6. Напиши вступ, який би доречно розпочинав тему. На початку твору вислови головну думку, потім обґрунтуй ЇЇ, доповни фактами із твору, у разі потреби наведи цитати. 
 7. Стеж за послідовністю викладу думок. 
 8. Дотримуйся пропорційності частин твору і стеж за зв'язком між ними. 
 9. Висловлюй власне ставлення до всього, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення. 
 10. Наприкінці твору зроби загальний висновок, зумовлений змістом роботи. 
 11. Правильно і грамотно висловлюй свою думку. 
 12. Дотримуйся вимог до зовнішнього оформлення (план пиши перед текстом твору, залишай поля, дотримуйся абзаців).




Пам’ятка 

 Як писати переказ


1. Не відволікайтеся під час прослуховування тексту; слухайте уважно, максимально зосередившись на читанні вчителя. 

2. Під час першого прослуховування тексту намагайтеся уявити почуте в образах, а також час і місце, про які йдеться. 

3. Після першого прослуховування тексту намагайтеся згадати, з яких за змістом частин він складається (частини співвіднос­ні з абзацами) і в якій послідовності розгортаються події чи йде виклад думок. Протягом відведених 5 хвилин між двома читаннями тексту можна занотувати в чернетці слова, словосполучення, прості речення, дати, умовні позначення (по суті, це має бути план пере­казу). 

4. Під час повторного читання не намагайтеся записати абсо­лютно все чи майже все почуте в чернетку, краще занотовуйте клю­чові слова, словосполучення чи невеликі речення, дати й власні назви. Радимо при цьому в чернетці пропускати між записами по одному-два рядки для того, щоб потім уписати у вільні місця від­ творене з пам’яті. 

5. Написавши переказ у чернетці, уважно прочитайте й відреда­гуйте його (перевірте текст на предмет тавтології, багатства словника, поділу на абзаци, милозвучності, правописного оформлення тощо). 

6. Уважно перепишіть редагований текст начисто. 

7. Перевірте чистовий варіант переказу. 

Успіхів!




Синтаксичний розбір простого речення

Щоб виконати синтаксичний розбір простого речення, необхідно:

1. Назвати вид речення за метою висловлення (розповідне, питальне, спонукальне).

2. Визначити вид за емоційним забарвленням(окличне, неокличне)
3. Знайти й підкреслити граматичну основу речення .
4. Розповісти про будову речення:
- двоскладне або односкладне; якщо односкладне - якого типу (означено - особове, неозначено - особове, узагальнено-особове,безособове, інфінітивне, називне);
- поширене чи непоширене;
- повне або неповне (якщо неповне, указати, який член речення в ньому опущений).
5. Відзначити, якщо речення ускладнене однорідними членами (однорідними членами речення з узагальнюючим словом) або відокремленими членами речення, звертанням, вставними словами тощо.
6. Розібрати речення за членами і вказати, чим вони виражені (спочатку розбираються підмет і присудок, далі - другорядні члени, що входять до групи підмета, потім - до групи присудка).
7. Пояснити розділові знаки.
Приклад:
Гарна троянда лежала на столі
1. Речення розповідне
2. Неокличне
3. Троянда – підмет, лежала – присудок
4. Двоскладне, поширене, повне
5. Неускладнене
6. Головні члени: троянда – підмет, виражений іменником у Н.в.; лежала – присудок, виражений дієсловом мин. часу, жін роду, однини.

Другорядні члени: троянда (яка?) гарна – узгоджене означення, виражене прикметником; лежала (де?) на столі – обставина місця, виражена іменником з прийменником.


7. Крапка –   у кінці речення.




Пам’ятка
Як підготуватися до переказу художнього твору або його уривка

1.     Перш ніж починати писати, чітко визначте своє ставлення до героя, про якого ви будете писати у творі.
2.     Уважно перечитайте твір, поділіть його на завершені за змістом частини.
3.     Підготуйтеся до переказу окремих частин:
1)    зверніть увагу на незрозумілі слова, словосполучення;
2)    зясуйте їхній зміст, намагайтеся використовувати їх  під час переказування;
3)    запам’ятайте, про що йдеться на початку, всередині та наприкінці кожної частини.
4.     Переказуючи зміст частини, користуйтеся питаннями-порадниками:
1)    про що пише автор? (докладний зміст частини);
2)    як він це робить? (художні засоби, які використовує автор).
5.     Якщо вам запропоновано вибірковий переказ, то необхідно з усіх визначених частин відібрати лише ті, які відповідають меті висунутих перед вами завдань, і докладно їх переказати.

6.     Працюючи над стислим переказом, визначте головну думку прочитаного і, уникаючи зайвої деталізації, перекажіть основні події твору.




Пам’ятка
Як писати твір компаративного характеру

1.     Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
2.     Визначте головну ідею твору.
3.     Складіть план, доберіть епіграф, що буде відповідати темі твору та розкривати його головну думку.
4.     Визначте, що об’єднує та вирізняє твори, які ви аналізуєте.
5.     Продумайте, який цитатний матеріал обох творів ви використаєте для аргументації своєї думки.
6.     Порівнюючи твори, не забувайте про композиційні засоби викладу думок, a саме:
1) інтегруючий початок; 2) послідовне розгортання тези; 3) хід роздумів у формі „запитання-відповідь”; 4)контрастне зіставлення аргументів; 5) експресивний висновок.
7.     Викладаючи у творі свої думки, не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною ідеєю твору.
8.     Звертайте увагу на співрозмірність частин твору.
9.     Слідкуйте за тим, щоб ваші думки розкривалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.
10.           Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала подвійного тлумачення.




Пам’ятка
Як підготуватися до твору-роздуму про героя художнього твору

1.     Подумайте, що вас хвилює, цікавить, з чим ви не погоджуєтеся.
2.     Прослідкуйте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають вам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.
3.     Зробіть необхідні витримки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
4.     Відповідно до структури твору – вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку – доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), що стане у пригоді під час написання твору.
5.     Спочатку напишіть твір на чернетці.
6.     Працюючи над вступною частиною твору, пам’ятайте, що мета її – підвести до розуміння вашої головної думки.
7.     В основній частині твору викладайте свої думки та обов’язково аргументуйте їх; намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору; пам’ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і непрямі; вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте; ухиляйтеся від повторення одних і тих же слів...
8.     У заключній частині твору зробіть емоційний обґрунтований висновок щодо вашого ставлення до героя, про якого ви пишете...
9.     9 Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, прослідкуйте за розділовими знаками.
10.           Перепишіть роботу начисто...
11.           Перевірте написане, подивіться, чи немає описок і пропусків букв.


Вчимося дискутувати
(правила проведення дискусії)

1.     Ретельно продумайте свою точку зору і аргументи до неї.
2.   Вступаючи в дискусію, не розпочинайте її з тих питань, за якими ви розходитесь з вашим опонентом..
3.  Використовуйте метод Сократа, який виявляється в тому, що свою думку треба розподіляти на маленькі частинки і кожну пропонувати у формі запитання.
4.     Уникайте категоричності (особливо, якщо заперечуєте ви).
5.     Обминайте монологи, адже діалоги продуктивніші.
6.     Умійте почути та зрозуміти позицію опонента.
7.     Не переривайте свого співрозмовника.
8.     Не висміюйте його і не доводьте його точку зору до абсурду.
9.  Не прискіпуйтеся до невдалої форми висловлювання опонента, не переходьте в розмові на характеристику його особистості, не розбивайте його позицію, а доводьте свою.
10.    Волійте не перемоги, а знайти істину.
11.     Погоджуйтесь із тим, у  чому правий ваш співрозмовник, знайдіть раціональне у його словах.
12. Майте мужність визнати свою неправоту і просити критичного обговорення запитання.

13. Аргументовано поясніть, чому ви не можете погодитися зі своїм опонентом і висловіть свої аргументи.

Немає коментарів:

Дописати коментар